רורי סות'דרלנד – הכול בפרספקטיבה – ניתוח מצגת

 צפיתי השבוע במצגת טד (TED.com) מצוינת של רורי סות'דרלנד. "רורי סות'רלנד ניצב במרכז מהפיכת זהות המותג בפרסום, מעצב קמפיינים אינטראקטיביים, חדשניים, אשר מטשטשים את הגבול בין פרסומת ובילוי.". במצגת החדשה, רורי נוגע במושג הפרספקטיבה, התפיסה סובייקטיבית, המשמעות האישית, כשהוא נותן פתרונות פסיכולוגיים לבעיות טכנולוגיות וכלכליות.

אם טרם צפיתם בהרצאה, אני ממליץ בחום לקחת לכם 18 דקות ולצפות בה כעת או לשמור לכם אותה לצפייה מאוחרת יותר ב"כיס" הווירטואלי (לינק להסבר על הכיס)

אני רוצה לפרק את מבנה ההרצאה לגורמים ולהסביר מה לדעתי, מעבר לתוכן ולסגנון הופך את המצגת לטובה. אז ניקח נשימה ונתחיל בפירוק…

רורי סות'דרלנד - הכול בפרספקטיבה

0:00 – 1:30 – פותח את המצגת בתובנה אישית לגבי עישון

  • התובנה האישית לגבי איסור העישון בציבור נותן לקהל תחושה מידית לגבי אמונתו ותפיסתו בנושא. על ידי שימוש בטון ברור, הכולל הומור, אנו הופכים מוכנים יותר לקבל את תובנותיו בהמשך.

1:30 – 1:49 – מעבר מהבדיחה למסר רחב

  • מצחיק את הקהל ובכך גורם להם להיות קשובים יותר ופתוחים יותר. כעת, במצב זה, הוא מציג בפעם הראשונה את הרעיון המרכזי: "לא ניתן להתכחש לכוח הטמון במסגור מחדש של דברים". לאחר דוגמא משעשעת של הרעיון ומלווה בסיכום קצר, אנו מוכנים לשמוע יותר על הנושא המדובר.

1:49 – 2:56 – העמקה ודוגמא

  • רורי ממשיך לדבר על הרעיון אך במקום לדבר בכלליות הוא נותן דוגמא. במקרה זה, לגבי נושא האבטלה באנגליה. כפי שאנו יודעים, דוגמא היא כלי מצוין להצבר של רעיון אך בנוסף היא גם דרך יעילה לעבור מתמצית כללית לפירוט מעמיק יותר.

2:56 – 3:12 – מפרק את הרעיון באמצעות שקופית מידע

  • עכשיו ומגיע הפירוט שחיכינו לו. דבר שמייחד את שלב הפירוט במצגת הוא שחלק זה קצר מאד ואיננו מעמיס את הקהל בצלילת עומק לפרטים, עדיין. אנו כקהל מנחשים או מניחים שנחזור לשקף אחרי בנשמע עוד כמה דוגמאות.

3:12 – 3:54 – דוגמא נוספת ע"י תיאור ניסוי

  • שוב דוגמא. הפעם, רורי מתאר בקצרה ניסוי אשר מוכיח את טענתו. אנו ונחשפים לתרחיש אשר מחזק את האידאל ובכך מחזק ומבסס את ההבנה שלנו בנושא, מעורר עניין נוסף ומחזיק אותנו קשובים.

3:54 – 5:05 – מדבר על עקרון נוסף וממשיך בתובנה הקשורה לתובנה

  • "ייתכן ותחושת האושר שלנו מושפעת פחות מהנסיבות בחיינו ויותר מתחושת השליטה שלנו בנסיבות" זהו עקרון חדש, אך הוא קשור ניצב בקשר ברור לזה שקדם לו. בני אדם תופסים אושר בהתאם למידת השליטה שלהם בנסיבות. עכשיו חזרנו לנושא התפיסה. לאחר דוגמא יישומית קצרה, אנו מתחילים להבין איך רורי משלב זוויות שונות על מנת להסביר את הנושא המרכזי. מציג טוב הוא כזה אשר בונה את הנושא באופן מדורג ע"י שימוש בדוגמאות ורעיונות קטנים ובכך שומר על עניין והנאה בקהל.

5:05 – 6:23 – מעמיק בנושא הפסיכולוגיה מול כלכלה וטכנולוגיה

  • רורי מעמיק וחופש את הרעיון שלו ופונה לדבר על פסיכולוגיה ומעשיר את הבנתנו כקהל.

6:23 – 7:20 – דוגמא נוספת בנושא הפסיכולוגיה (פתרונות פסיכולוגיים לבעיות טכניות וכלכליות)

  • רורי ממשיך להבהיר את הנושא ע"י שימוש בדוגמאות ונתונים. השימוש בדוגמא של רכבת היורוסטאר,  בכך שהיא הומוריסטית ומבדרת, בנוסף לתרומתה האינפורמטיבית, משמשת לרתק את הקהל ולחבר אותו.

7:20 – 8:02 – מעבר מהדוגמא לרעיון נוסף חדש

  • שוב, לאחר רגע הומוריסטי, רורי עובר לרעיון חדש, משמעות תפקידו של האדם היצירתי/פסיכולוגי בפתרון בעיות. הוא מציע רעיון בו רעיונות של אנשים יצירתיים מתויגים נחותים משל אנשים לוגים, טכנולוגים או אלו בעלי חשיבה כלכלית. קיימת אסימטריות. הפניה החדה ברעיון המוצג משמשת ציר מרכזי להבנת הרעיון שרורי מנסה להעביר.

8:02 – 9:22 – מחזק את הרעיון ב… שתי דוגמאות

  • כאשף הדוגמאות, רורי מציג את רעיון הפתרון הפסיכולוגי בתיאורי מקרה התומך בטענתו ומסביר מדוע הם עובדים וכיצד הם מתחברים לעניין התפיסה/פסיכולוגיה.

9:22 – 10:53 – הצגת דיאגרמת נקודת ההשקה בין פסיכולוגיה, טכנולוגיה וכלכלה ו… נותן שתי דוגמאות

  • רורי משתמש באלמנט חזותי כדי לחבר את הקהל למסר המילולי. ללא השקף מדובר בעוד מילים המתארות שילוב של מספר גורמים, הוויז'ואל מכוון לנקודה אחת מרכזית ונוטעת את המסר בזיכרון. ובנוסף מובאות דוגמאות גוגל והטלוויזיה להבהרה נוספת.

10:53 – 11:19 – מציע פתרון פסיכולוגי לבעיה רפואית

  • למרות שכבר נתן מספר פתרונות פסיכולוגיים למגוון בעיות, בפתרון זה רורי נוגע בעולם נוסף של בעיות, תחום הרפואה. המגוון הרחב של הבעיות והפתרונות בונה את האמינות של הרעיון שרורי מציע. לאורך המצגת אנו רואים איך הוא מציג, מסביר ומחזק רעיונות. זכרו שהעקביות וההסברים המעמיקים בכל נושא מבסס ומחזק את אמינותכם כמציג וכמקור מידע.

11:19 – 13:12 – מסביר את הכוחות הפסיכולוגים בהחלטות כלכליות

  • "כסף הוא לא רק כסף", אנשים מושפעים מ"לאן הכסף הולך". כעת רורי משנה את כיוון המצגת מעט בכך שהוא עובר לדבר על שינוי בעולם הממשי. כך, בשלב זה, הוא מתחיל בתהליך הכנת הקהל לצאת לפעולה. יציאה לפעולה הינה גורם קריטי במצגת מעולה. הוא מציע שהשינוי בצורת החשיבה ישנה באופן קיצוני את הגישה העכשווית בתחומים רבים.

13:12 – 18:25 – סיכום המצגת, אנלוגיה והסבר האנלוגיה במובן התמונה הגדולה

  • רורי נגע בדברים רבים במהלך המצגת. עכשיו, בחמש הדקות האחרונות למצגת, הוא מרכז את מסת הרעיונות, תאוריות, הסברים, דוגמאות, מחקרים ותרגילים לאנלוגיה אחת של ד"ר לודוויג וון מיסס. האנלוגיה יעילה מאד, במיוחד בשלב זה של המצגת מאחר והיא מכילה את כל מה שרורי נוגע בו עד כה. ראינו את השפעת פתרונות פסיכולוגיים על מצבים שונים במגוון בעיות יומיומיות. ראינו עד כמה קריטי נושא התפיסה למצב החברה. וכעת אנו רואים את אלמנטים האלה משתלבים באנלוגיה ספציפית. רורי משתמש באמינות שביסס עמנו כדי להניע אותנו למחשבה חדשה. הוא מסיים את השיחה כשהוא פוקח את עינינו לתמונה הגדולה. ואנו יכולים להיות משתתפים פעילים בתוך האנלוגיה מכיוון שנתן לנו את הכלים לעשות זאת. אחרי שלמדנו והשתתפנו, אנו יכולים כעת לנקוט בפעולה, מעשית או מחשבתית. וזו מטרתו המרכזית בהרצאה.

כחברה, בנינו חוקים ואידאולוגיות מבוססי הגיון ואסטרטגיה. אם נשתמש בעקרונות הפסיכולוגיה על כלכלה וטכנולוגיה, אנו יכולים לשנות באופן קיצוני את תפיסתנו וייתכן ונפתור בעיות בצורה יעילה יותר. ניתן להשתמש בתפיסה במגוון בעיות, חברתיות, כלכליות וטכנולוגיות על מנת לשפר את היעילות, דיוק ומבנה.

רורי משתמש במגוון רעיונות קטנים, הסברים ודוגמאות בכדי לבסס את הרעיון שלו לגבי נושא התפיסה. בעזרת השימוש בחלקים קטנים, קלים לעיכול, הקהל מסוגל להישאר מרוכז, מתעניין ולהבין טוב יותר את הרעיון המוצג.

About גיא ואגו

מנחה ומרצה, בעל שנות וותק רבות בתחומי השיווק, המכירות והיזמות העסקית. מילא תפקידי ניהול מגוונים במגזר העסקי, ביניהם, ניהול מכירות, ניהול שירות, פיתוח שותפויות מכירה וניהול כללי.