כך תייצרו תוכן שיווקי טוב יותר

בוודאי שמעתם כבר על כך שמציג טוב צריך להיות מספר סיפורים טוב. שזה נשמע טוב בתיאוריה אבל מה זה אומר בתכלס?

נושא הסיפור איננו חדש בשיווק. ככל שיותר אנשים מייצרים תוכן, החשיבות במציאת הדרך לבלוט בתוך ההמון גדלה באופן אקספוננציאלי.
הסיפור האישי הוא דרך טובה כדי לעשות את זה.
הסיפור עוזר להסביר מה מיוחד במוצר/חברה/שירות ועושה זאת בצורה מעניינת. בני האדם מורגלים להעריך סיפור טוב. אנו מספרים אותם כבר אלפי שנים…

האם סרט אנימציה על חוות חזירים יכול לספק מידע ולהשפיע על צרכנים ?

ב 2011, צ'יפוטלה גריל מקסיקני יצרו וידאו ליוטיוב, המספר על החברה, הערכים שלה והעובדים שבה. "בחזרה להתחלה" הפך לסנסציה, זכה בפרסים ולבסוף הגיע גם לטלויזיה במסגרת שידורי הגראמי ב 2012. הוא היה כל כך פופולארי שהפך לפירסומת הראשונה של צ'יפוטלה.

בלי קשר לאיך שאתה מרגיש לגבי הסרטון, זו הוכחה שסיפור יחודי המסופר באופן מעניין – מהדהד ונשאר בזכרון הקהל. נכון להיום קצת יותר מ7 מליון צפיות ביוטיוב ומליונים נוספים במדיות אחרות. צ'יפוטלה ניצלו את התופעה ופרסמו סרטון נוסף המספר על היצירה של הסרטון ובכך משכו את הקהל לחיבור עמוק יותר עם המותג.

למה זה סיפור טוב ?

  • רגש – הצופה יכול להתחבר לדמויות דרך הוידאו, המוזיקה והאופן שהם עובדים ביחד. הסיפור מנקודת מבטו של החוואי הבודד מחברת את הצופה.
  • יחוד – סיפור אספקת מזון תוך מתן כבוד לחיות, לסביבה ולחוואים המעורבים. הסיפור הבסיסי, מסופר מנקודת המבט היחודית של החברה.
  • פשטות – למעשה, סיפור הרקע על מפעל מזון לעומת חוות עצמאיות קטנות איננו כה פשוט ומעורב ברגשות עזים של שני הצדדים. הוידאו מפשט את הסיפור לכזה שקל לעקוב אחריו.
  • חברתי – המסר נבנה מראש להיות ברור, נעים ומועבר במדיה המתוכננת לשיתוף קל.

אז מה אתה יכול לעשות לתוכן שלך כדי שיהיה כזה ?

השתמש ברגש

הרגש נמצא בבסיסו של כל סיפור. סיפורים גורמים לנו לצחוק, לבכות, להתחבר או פשוט להרגיש. אלו שגרמו לנו להרגיש יהיו אלו שאנו נזכור. להכניס רגש לסיפור איננה משימה קשה כמו שאולי אתה חושב.

הרגש כבר נמצא שם ואתה רק צריך לחשוף אותו. אולי אתם מייצרים מוצר צרכני עם היסטוריה מעניינת (כמו לגו). אולי אתם מייצרים מוצרי תקשורת ותוכלו לדבר על החוויה של התקשורת. הסיפורים בתחום הקמעונאי נוטים לכיוון יותר בידורי, אך סיפורי B2B פחות.

יחודיות

למותג ולחברה שלך מאפיינים יחודיים. כדי למצוא את הסיפורים, בחן את החברה, המוצרים, השירות או הלקוחות בעין יצירתית וחשוב מה עושה אתכם מיוחדים. אני ממליץ גם לשאול את הלקוחות שלך מדוע הם קנו ומה בעיניהם עושה אותך מיוחד.

ניתן לאסוף את הסיפורים גם דרך ברשת, כפי שעושים פייסבוק.

  • אנשים: מי האנשים שמייצרים את המוצר או עומדים מאחורי השירות (דוגמת פרימור או גד)? מה מייחד אותם כיחידים או כקבוצה? איך הם עושים את העבודה כל יום? האם ישנו משהו במקום ממנו הם מגיעים, השכלה או תחום אחר שיכול להיות מעניין ללקוחות שלך?

  • קונים: מי הם הקונים שלך ? מה מיוחד בהם ? מדוע הם קונים את המוצר/שרות שלך ? באיזה אופן הוא פותר להם את הבעיה/צורך ? מה הם אוהבים/שונאים במוצר שלך ?
  • מוצר: מה מיוחד במוצר שלך ו/או באופן בו הוא מיוצר (או השירות שלך והאופן בו הוא נעשה)? מה גרם למוצר או לשירות להיות כמו שהוא ? מתי תוכנן לראשונה ? איך השתנה לאורך השנים ? מי תכנן ויצר ?
  • תהליכים: איך אתם מייצרים את המוצר או מספקים את שירות, ובמה זה שונה מהמתחרים ? מדוע אתם עושים את הדברים בצורה הזו ? מי תכנן את התהליך ? מתי ומדוע בחרתם לפעול בדרך שונה זו ולא אחרת ?

… ודבר נוסף… אל תעצרו את עצמכם מלכתוב את הסיפור בגלל חשש שלא יהיה מספיק מעניין. תזכרו שהסיפור של צ'יפוטלה הוא בסך הכל סיפור על תהליך החוואות – תהליך שאני מאמין שרובנו ימצאו כמשעמם.

ברגע שתמצאו סיפורים שמוצאים חן בעיניכם, חשבו על איך ניתן לספר אותם מכמה זוויות. תהיו יצירתיים ותחשבו על הדרך בה אתם רוצים לספר את הסיפור. יתכן שבסוף התהליך תסיימו עם מספר סיפורים נוספים. הנה מספר רעיונות כדי לתת לכם דחיפה קלה…

  • מצאו לקוח שיספר לכם על המוצר או שרות ועל איך שזה שינה לו את העבודה (או החיים).
  • תנו לאחד מאנישי המכירות שלכם לספר לכם על חוויה מול או של לקוחות
  • בקשו לשמוע סיפורים חוויתיים מאנשי הייצור/אריזה/משלוחים
  • תנו לאיש שיווק לספר לכם על תהליכי הפיתוח

פשטות

חשבו על הסיפורים שאתם זוכרים בצורה הטובה ביותר. את רובם ניתן יהיה לסכם במספר משפטים קצרים או לקח (מעט כמו שניתן לסכם את מרביתם של סיפורי האחרים גרים ב… אל תדברו עם זרים). זה לא אומר שאתם צריכים לספר את הסיפור במספר משפטים קצרים, אלא שעיקר הסיפור יהיה ברור ומדוייק כדי שאנשים אחרים יוכלו להתחבר אליו ולספרו בעצמם בקלות.

חברתיות

לסיפורים טובים יש מסר שהקהל אוהב/מעריך ורוצה מייד לשתף. כשאתם חושבים על איך או איפה לספר את הסיפור, חשבו על האופן בו אנשים מקבלים מידע על החברה שלכם. האם הם בדרך כלל באתרי מדיה חברתית או שהם ניגשים לאתר שלכם ? מהטלויזיה, רדיו או עיתון ? ממש כמו שנוהגים בתוכן אחר, הצעד הנכון ביותר יהיה לשלב בין מספר מדיות, לנסות אורכים שונים של מסר ולהשתמש במדיות שונות.

About גיא ואגו

מנחה ומרצה, בעל שנות וותק רבות בתחומי השיווק, המכירות והיזמות העסקית. מילא תפקידי ניהול מגוונים במגזר העסקי, ביניהם, ניהול מכירות, ניהול שירות, פיתוח שותפויות מכירה וניהול כללי.